Aju Sydney, hello Brisbane - Reisverslag uit Sydney, Australië van robinvanbeek1990 - WaarBenJij.nu Aju Sydney, hello Brisbane - Reisverslag uit Sydney, Australië van robinvanbeek1990 - WaarBenJij.nu

Aju Sydney, hello Brisbane

Door: Robin van Beek

12 Oktober 2014 | Australië, Sydney

Zo, daar zitten we dan, in de bus voor 16 uur lang. Op dit moment zijn we onderweg naar Brisbane, om vanuit daar richting Thulimbah te gaan, om werk te zoeken.

In de afgelopen week is er natuurlijk ook weer het een en ander gebeurd, en zijn er veel momenten geweest die ik niet zo snel zal vergeten.

Nadat ons basecamp was afgelopen, hebben we nog 5 dagen geschilled in Sydney, we zijn naar sealife geweest, en ook naar de dierentuin. Ik kan met gemak zeggen dat dit de beste dierentuin is geweest waar ik ooit ben geweest. Buiten het feit om dat er andere dieren te zien zijn, is het uitzicht ook nog is fantastisch, het ligt namelijk boven op een heuvel, met uitzicht op de complete skyline van Sydney!!

Eigenlijk hebben we in de tussentijd een hechte groep van 5 personen opgebouwd, namelijk Lesley aka pinda, Peter aka kleine Peter, Stijn aka stijno en dan Sander natuurlijk nog(daar bedenk ik nog wel een bijnaam voor). Stuk voor stuk hartstikke toffe mensen en daar wil ik ze dan ook heeeeeel erg voor bedanken (k)

Na de 5 dagen chillen, hadden we Sydney wel gehad, dus het surfcamp dat we voor 5 dagen hebben geboekt, kwam als geroepen. Lesley en Peter waren hier helaas niet bij.
Op maandag ochtend kwam de bus ons en 50 anderen ongeveer oppikken, de reis duurde ong. 2 uur, en toen waren we op een trailerpark bij Seven Mile beach(die in werkelijkheid 8mile is).
Eenmaal aangekomen, korte toespraak gehad van shayno(later meer of deze knettergekke en super super super toffe aussie).
Nadat de kamers toegewezen werden, spullen neergelegd, bedden toegeëigend en even kennis gemaakt met de andere kamergenoten. 1 nederlander(Marc), een gekke Duitser die snurkt, en 2 toffe Engelsen.

De complete groep werd in 2 groepen verdeeld, zodat elke groep genoeg tijd tussen het surfen en uitrusten etc had.
Maandagmiddag, 4 uur...daar gingen we, wetsuits aan, om vervolgens naar het strand te lopen, we leken wel een stel pinguïns :). Op het strand een uitleg gehad over het bord en de wijze waarop we überhaupt op ons bord komen, deze uitleg werd gegeven door onze trainers, die stuk voor stuk mega aardig em. geduldig zijn, niks behalve lof voor deze jonge mannen.
Onze groep had Edwin en Rico als "vaste trainers", zo af en toe wisselden ze om. Edwin is een Nederlander en Rico een rasechte aussie. Elke les werd er in een Jip en Janneke taal alles zo duidelijk en goed mogelijk uitgelegd, al die dingen zitten nu dus ook vast in ons hoofd :). Zo, genoeg geschreven over de uitleg, het SURFEN!!!!!!

Les 1: we liggen in het water, in ons hoofd zit het volgende: plank met lijntje aan voet, plank oppakken en in de zij richting water, vinnen richting zeekant. Lopen lopen lopen tot er golven zijn die je kunt "pakken". Via de zijkant jezelf op de plank trekken, voeten iets over de staart van het bord, peddelen voor de golf, op het moment dat de golf je raakt, 3x HARD peddelen, en nu komt het :). Duimen op tepelhoogte, omhoog duwen, chicken leg(standbeen 90 graden draaien), kick Amber in THE face(je andere voet naar voren schoppen(Amber is een ex vriendin van Rico:). Daarna met de handen omhoog duwen, en je staat. Het zal geen verrassing zijn dat je een halve seconde later met je gezicht vol in het vieze zoute water belandt en je naar lucht aan het happen bent :). Terwijl je ook nog moet oppassen voor rondvliegende borden en andere surfers :).

De eerste les ging zoals verwacht, zo af en toe pakte je een golf, stond je 2 seconden, en was de golf alweer voorbij. De 2 uur durende les leek zo ook veel langer te duren.

Les 2: zelfde verhaal als eerst, eerst uitleg, daarna het water weer in. Deze les ging beter dan de eerste, de golven waren iets hoger, en we stonden ook steeds vaker op ons bord.
Les 3: ook deze ging weer beter, had stuk of 10 golven gepakt, en was zelf dus ook zeer tevreden. Nadat de les voorbij was, weer terug naar camp, om te eten en om spelletjes te spelen en met iedereen te praten. De eerste 2 dagen waren zeer vermoeiend, maar wel heel erg geslaagd, dus we kijken heeeeel erg uit naar woensdag, les 4 en 5.

Les 4: na het ontbijt, wetsuits aan, en naar het strand. Eenmaal aangekomen, kreeg ik het wel even benauwd. De golven kwamen om de 2 seconden, en het waren ook geen kleintjes :). De afgelopen 2 dagen hadden we al heel veel golven gekopt, en het zoutgehalte van ons lichaam was ook flink gestegen....dus we waren benieuwd hoe deze dag zou verlopen.
Eenmaal in het water bleek het inderdaad knap lastig te worden, de golven kwamen zooooo snel, dat je maar niet vooruit kwam. Het idee was, om op je plank te springen, en achter de brekende golven de peddelen, maar ik kan je zeggen, als amateur is dat verdomd pittig :). Eigenwijze Robin was dus ook niet van plan om te peddelen, maar lekker te lopen en de oorlog verklaren aan de golven :), gevolg....golven koppen, bord tegen mijn kop, bord in mijn zak(iullie mogen lachen hoor, heb ik ook gedaan, maar eerst heb ik 5min stilgestaan in het koude water), heeeel veel zout water inslikken...oftewel...deze slag had ik verloren, haha.
Les 5: eigenlijk precies zoals hierboven, heb wel golven gepakt, maar ging slechter dan op dinsdag. Achja, kop omhoog, en naar de volgende dag en les 6 en 7.

Les 6: donderdagochtend, tijdens mijn oorlog met de zee, heb ik zoveel klappen blijkbaar gekregen, dat ik wakker werd met een zware hoofdpijn, deze les heb ik dus maar ff geskipped, helaas, maar Robin wilde niet nog is verslagen worden :).
Les 7: hier ben ik uiteraard wel gegaan, deze les heb ik eigenlijk gebruikt om bochten te maken en om een shuffle te doen(naar voren gaan op de plank). Na veel oefenen had ik dan mijn perfecte golf te pakken, met een bocht en een shuffle, de complete golf pakken en eindigen op het strand!!
Na ongeveer anderhalf uur ben ik het water uitgegaan omdat ik kapot was, ook deed mijn borst heel veel zeer, waarschijnlijk gekneusd of iets verrekt!!, achteraf bleek dit ook mijn laatste les te zijn, aangezien ik mezelf niet meer het surfboard op kon trekken.

Donderdagavond was onze laatste avond op surfcamp, en dat betekend, THE BIG GAME. Nick, een andere Nederlandse trainer was spelhost. We werden verdeeld in 6 groepen, die over 5 ronden zoveel mogelijk punten moesten krijgen. Kort samengevat. Kaarten doorgeven via de mond, iemand zoveel mogelijk kleren aandoen om vervolgens te strippen, dans battles, zangwedstrijden en nog veel meer.

Vrijdagochtend heb ik dus niet gesurfd, wel heb ik gekeken, om te kijken hoe iedereen het deed. Bijna iedereen pakte zijn of haar golven en deed het prima!!! Tijdens het kijken hebben we ook nog een stuk of 3 walvissen gezien, ook kwamen er 2 of 3x dolfijnen langs zwemmen(zie filmpje van surfcamp). In de middag weer terug naar Sydney, in de avond naar sidecar geweest en bijna een surfplank gewonnen, gedronken, gedanst, gefeest en vooral lol gehad :).

Al met al, een van de beste weken van mijn leven...ik heb veel nieuwe mensen leren kennen, en ik heb een leuke nieuwe sport ontdekt. Ik ga sowieso nog vaker surfen om deze unieke sport onder de knie te krijgen.

Nog even kort over een paar mensen op surfcamp.
Shayno, hij is 24 jaar, komt uit aussie en is de manager van surfcamp. Hij is knettergek, altijd vrolijk en gewoon een hele toffe gast. Hij is de perfecte man voor dit soort dingen!
Edwin : trainer uit NL,m25 volgens mij...ook knettergek en superaardig, en kan gitaar spelen :).
Rico: trainer uit aussie, super aardig, behulpzaam en geduldig, maakte bij elke uitleg een domme grap, die zo slecht was dat die weer goed is.
De koks: hebben goed eten gemaakt, simpel maar lekker, beel calorieen, maar heb je ook wel nodig met 4 uur surfen per dag.

Uiteraard ben ik mensen vergeten op te schrijven, maar die heb ik ongetwijfeld bedankt :).

Dit was het weer voor nu, ondertussen 22:46 en moeten nog 12 uur in de bus zitten. Veel plezier met lezen, werken, of Est je ook mag doen :). Adios amigo's.

XXX.

• 12 Oktober 2014 - 15:09

Brigit:

leuk Robin, blijf maar lekker genieten! Veel succes met werk zoeken :)

• 12 Oktober 2014 - 21:17

Gert Van Beek:

Super Robin. Jammer dat je wat lessen moest missen, maar je bent pas3 weken onderweg. Je krijgt nog kansen genoeg dit onder de knie te krijgen. Geniet elk moment en blijf netwerken.
    De busreis gaat ook een keer ten einde, en dan maar weer genieten van een nieuwe omgeving, met nieuwe leuke mensen. Keep smiling en have fun. Don't forget us. Ciao and xxx

• 13 Oktober 2014 - 14:19

Gerriëlle:

Superleuk om jouw verslagen te lezen, Robin. Dolle pret, met vallen en opstaan, haha. Geniet van alles wat nog komen gaat. En laat ons meegenieten. :)

• 13 Oktober 2014 - 18:31

Remco:

Super leuk Robin! Dit is nog maar het begin! ;)

• 13 Oktober 2014 - 20:36

Katja Van Beek:

Zo leuk en fijn om je verhalen te lezen! En ik moet zeggen, je schrijft het ook nog eens super! "kick Amber in the face' hahaha...wat moest ik daar om lachen.
    Veel plezier nog en GENIET! xxx

• 14 Oktober 2014 - 05:11

Frauke:

Hallo wereldreiziger!

Wat een leuk verhaal om te lezen, je kunt echt merken dat je daar je tijd van je leven hebt :) Super! En bedenk: dit is nog maar het topje van de (ijs)berg, er komen alleen nog maar meer onvergetelijke en mooie dingen aan!

Succes met het werk zoeken! Ohja: smaakt de curry daar net zoals in NL? ;) haha

Xx

• 15 Oktober 2014 - 07:32

Hallo allemaal, bedankt voor de leuke en lieve reacties :).
    het gaat hier hartstikke goed, en het bevalt me prima...het schrijven gaat me ook beter af dan dat ik had verwacht...hahaha.

zit nu in brisbane, gister gelukkig in het casino gewonnen, en een nieuwe telefoon gekocht, hahah :).
    morgen gaan we naar Thilumbah(of zo iets), om daar in een working hostel te gaan werken.....dan gaan we het vanzelf meemaken wat we allemaal gaan doen :).

volgende week komt er wel weer een nieuw verslag neem ik aan...cioa ciao vriendjes (K)

gr. Robin