Goodmorning Vietnam!!!!!!!!!!!! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van robinvanbeek1990 - WaarBenJij.nu Goodmorning Vietnam!!!!!!!!!!!! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van robinvanbeek1990 - WaarBenJij.nu

Goodmorning Vietnam!!!!!!!!!!!!

Door: Robin van Beek

Blijf op de hoogte en volg

25 Maart 2015 | Vietnam, Hanoi

Vietnam, daar gaan we dan......eerst maar even een stukje over de reis om uberhaubt in Vietnam te komen.

Op vrijdagochtend om 5:20 ging de bus richting Brisbane, aangezien ik vanuit daar moest vliegen. Rond 11 uur was ik daar, aangezien we een beetje vertraging hadden. Allemaal leuk en aardig, om 23:30 ging mijn vlucht pas, dus ik heb me stierlijk verveeld op het vliegveld, en de tijd gedood met veel te duur eten kopen, spelletjes spelen, rondlopen en niks doen.

Toen ik eindelijk in het vliegtuig zat, bleek ik naast een volwassen man, rond de 45 te zitten, volgens mij kwam hij ergens uit de buurt van India....ik kan je vertellen...deze man had niet de meest frisse geur om zich heen hangen, dus af en toe kwam er een heerlijke eau de India langswaaien. "gelukkig" duurde deze vlucht MAAR 9 uur...om het verhaal kort te houden....ik heb het overleefd :)

Eindelijk aangekomen in Kuala Lumpur, moest ik nog is 4 uurtjes wachten op de volgende vlucht naar Hanoi, ook hier heb ik de tijd weer gedood met nutteloos rondlopen en spelletjes spelen. Ook kwam ik hier Marijn tegen, aangezien we toevallig dezelfde vlucht naar Hanoi hadden geboekt. De vlucht was prima te doen, kort geslapen, met de Duitsers naast me gepraat (je komt ze ook overal tegen), en gewacht tot we er eindelijk waren.

Zaterdagochtend, rond 11 uur...eindelijk aangekomen op het vliegveld. Eerst een tripje naar douane, om ons Visum te krijgen. Marijn vertelde me dat we $45,- cash moesten betalen, maar slimme Robin had dit natuurlijk niet bij zich...dus dat zou nog grappig worden. Eenmaal bij de douane, moest ik dan ook betalen...maar dat ging niet lukken met een creditcard, hahaha. Na 10min wachten werd ik door iemand van de immigratiedienst naar een ATM geloodst om geld te pinnen, 1 miljoen om precies te zijn......ja, je leest het goed....1 miljoen....€1,- staat gelijk aan - 23.000 Vietnamese Dong(VND). Oftewel, ik ben multimiljonair hier in Vietnam, en het lijkt af en toe op real life monopoly waar je veels te veel geld hebt.

Eenmaal met onze bagage in de hand, gingen we op zoek naar een taxi. Van Frauke en Remco had ik al begrepen dat je hier constant genaaid wordt om zoveel mogelijk geld te betalen. Dus met dat in ons achterhoofd gingen we zo goed mogelijk onderhandelen. Het hotel wilde ons wel ophalen voor 400.000 VND, wij dachten dat het wel goedkoper kon, onze missie kon beginnen!!. De eerste man die naar ons toe kwam, begon direct met grote bedragen te schreeuwen, 800.000 riep die...we zeiden direct nee, en liepen weg. Toen gingen we maar naar de taxi stand, deze wilde het wel voor 300k doen...hij probeerde het ons zo zachtjes mogelijk te vertellen aangezien hij het geld natuurlijk in zijn zak zou stoppen....en dat gebeurde achteraf ook..nadat hij eerst de taximeter op uitermate professionele wijze gereset had :).

Toen we in het hotel aangekomen waren, werden we ontvangen door de vriendelijkste vietnamezen die we tot nu toe tegen het lijf zijn gelopen. Ik was is aan het bedenken wat voor onterechte bijnamen er over deze mensen rondzwerven, maar verder dan loempia, rijstvreter en spleetoog kom ik niet...en ze zijn allemaal ook zeer onterecht...het zijn super aardige mensen die heel erg behulpzaam zijn, ik noem ze dus gewoon, vriendelijke vietnamezen :)!! Aangekomen in onze kamer, hebben we de spullen gedropt, zijn in slaap gevallen, en hebben ongeveer 15 uur geslapen..haha.

Hanoi, een stad met heeeeeeeeeel veeeeeeeeel mensen, scooters, uitlaatgassen, wolken, smog en kleine krukjes. Het is 1 grote georganiseerde chaos in deze stad, maar alles lijkt zijn doel op een of andere manier wel te bereiken. Het is niet vreemd als je 3 of 4 man op een scooter ziet rijden, of als er scooter zo beladen is met zooi, dat je de scooter helemaal niet meer ziet. Hoe ze het doen, ik weet het niet, maar het is in ieder geval een bijzonder schouwspel om naar te kijken.
Ook vraag ik me af of de zon hier ooit schijnt, want ik heb hem de afgelopen 5 dagen nog niet gezien. en nog iets, het oversteken....iedereen kent het spelletje "Frogger" wel van vroeger, waar je als kikker op moet passen dat je niet doodgereden wordt, terwijl je over hele drukke straten van alles en nog wat moet ontwijken. Hanoi is precies hetzelfde :). De kunst is om 1 tempo te houden, en de rest rijdt wel om jou heen.

Zondagochtend, we hebben een kaart meegenomen van het hotel, en zijn de stad ingelopen. Hier bleken behoorlijk veel tempels te zijn, en uiteraard zijn we hier dan ook maar naar opzoek gegaan. Nadat we 15min hadden gelopen, en nog steeds geen tempel hadden gevonden, bleek het dat we de verkeerde kant opgelopen waren.....gelukkig is hier genoeg te zien, dus we kwamen uiteindelijk uit bij een militair museum. Het was wel mooi om te zien, helaas was 80% van alles in het Vietnamees geschreven, dus we snapten niet helemaal waar het nou over ging. Wat ook wel komisch is, is dat Vietnam supertrots is op het feit dat ze Amerika verslagen hebben tijdens de oorlog in Vietnam. Dit laten ze zien door alle vliegtuigen die ze van Amerika buit hebben gemaakt, prominent te showen aan het publiek. Nadat we hier nog een tijdje hebben rondgelopen, werden we voor de eerste keer "gestoord" door een groepje tieners, die hun lach niet konden inhouden toen ze deze 2 witte reuzen voorbij zagen lopen. Ze wisten niet hoe snel ze moesten vragen om op de foto met ons te mogen, zo gebeurd, zo gedaan...best grappig moment. Dit gaat ons in de komende weken nog heel veel gebeuren heb ik zo het idee.

Het museum hebben we gelaten voor wat het was, en we zijn doorgelopen naar een ander museum. Ik weet niet precies wat het was, maar blijkbaar waren er heel veel reliquien, die stuk voor stuk als heilig beschouwd worden. Op deze dag was het bijzonder druk, blijkbaar waren er honderden mensen van de universiteit geslaagd voor hun opleiding, en dat moest gevierd worden met foto's en dergelijke. Natuurlijk werden we hier ook weer aangekeken alsof er zojuist een paar aliens geland waren, en hier werden ook weer de nodige foto's gemaakt. Na een drankje gedaan te hebben en nog wat tempels zijn we naar het water puppet theater gegaan, hier hebben we tickets gekocht voor de show later die avond. Terug in het hotel even kort uitgerust, om uiteindelijk weer terug te gaan naar het theater, voor de WERELD beroemde water poppen show. De zaal zat bomvol, met vooral toeristen, de show begon en iedereen was stil en zat aandachtig te wachten. Toen begon de liveband te spelen, het leek alsof de josti band in Vietnam was beland, het was dus ook meer leedvermaak wat het zo grappig maakte. Toen de poppen uiteindelijk bezig waren, was je na 10min kijken wel klaar...het leek meer op een amateurshow dan echt iets van wereldklasse. We waren dan ook best wel blij dat het over was :). Daarna wat gegeten en terug gegaan naar het hotel om te slapen.

Maandagochtend, vandaag hebben we 3 tours geboekt voor de volgende 2 dagen, aangezien Hanoi binnen een paar dagen wel klaar is met bezichtigen. Ook hebben we vandaag een massage genomen(zonder happy end voor de geinterresseerden), en hebben we vooral gerelaxed, in een park gezeten, en gekeken hoe mensen goudvissen vangen(en ook teruggooien). We zijn weer vroeg naar bed gegaan, aangezien we de volgende dag een lange tour voor de boeg hadden.

Dit was het weer, volgende verslag komt binnenkort, deze is lang genoeg neem ik aan :).

Morgen gaan we Christian ophalen van het vliegveld, en dan zijn we nog een paar dagen in Hanoi, dan gaan we Halong Bai, en ook nog naar Sapa..daarna hebben we nog geen idee...zien we dan wel weer...dus tips zijn van harte welkom :).

Bedankt, tot ziens, Dag!!! (K)

  • 25 Maart 2015 - 21:24

    Ger Van Beek:

    Hi wereldreiziger Robin,

    Heel mooi verslag en kijk uit naar de volgende,live it up and take care.Ger.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 10 Sept. 2014
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 4623

Voorgaande reizen:

21 September 2014 - 20 September 2015

Australië

Landen bezocht: